//Wokół literatury. Biblioteka, książka i tekst literacki w edukacji muzealnej//
Wokół literatury. Biblioteka, książka i tekst literacki w edukacji muzealnej
25.03.2022 godz. 10–13
Opublikowano: 17.03.2022
WYDARZENIE ODWOŁANE
W piątek, 25 marca, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie zaprasza na siódme spotkanie liderów i liderek edukacji muzealnej.
Biblioteki muzealne to miejsca, które coraz częściej otwierają swoje drzwi nie tylko dla pracowników i pracowniczek instytucji, ale i gości z zewnątrz. Zapraszając do siebie zwiedzających i zwiedzające muzeum, chętnie włączają się w działalność edukacyjną, w której ramach literatura wchodzi w interakcje z obrazem lub eksponatem. Ale praca ze słowem pisanym w muzeum nie ogranicza się do bibliotek. Włączanie tekstów literackich, poezji czy tekstów źródłowych w program zajęć muzealnych jest częstą praktyką. Osobnym zagadnieniem są coraz popularniejsze publikacje edukacyjne, wydawane przez same muzea lub we współpracy z innymi wydawcami. Właśnie tym zagadnieniom chcemy poświęcić nasze marcowe spotkanie, licząc – jak zawsze – na ożywioną dyskusję, wymianę doświadczeń i inspiracji.
Spotkanie online odbędzie się 25 marca 2022 roku w godzinach 10–13 na platformie Zoom.
Zapewnimy każdemu możliwość wypowiedzenia się, dlatego prosimy chętne osoby o przygotowanie krótkiego, czterominutowego wystąpienia na temat z wybranego panelu. Formę wypowiedzi pozostawiamy w gestii prelegentów (przy czym prezentacje powinny się składać z nie więcej niż pięciu slajdów).
Link do formularza z zapisami >> https://forms.gle/Rigpj4NATH2nsHKr8
PROGRAM SPOTKANIA:
10.00–10.05 Powitanie
10.05–10.20 Wprowadzenie: Publiczność biblioteki w muzeum (Magdalena Mazik)
Po co w muzeum biblioteka? Czy zwiedzający i czytelnicy to ta sama grupa? Jak kształtuje się relacja między instytucją a mieszczącą się w niej biblioteką? Jak biblioteka może pomóc w kontakcie z dziełem sztuki? Inauguracyjna prelekcja Magdaleny Mazik będzie dotyczyć tworzenia miejsc kultury w bibliotece, budowania programu i roli codziennej pracy edukacyjnej.
Magdalena Mazik – animatorka kultury, edukatorka, bibliotekarka, kierowniczka Działu Wiedzy o Sztuce, który odpowiada za program edukacyjny, działania dostępnościowe oraz Bibliotekę MOCAK-u. Jest absolwentką filozofii w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przygotowuje pracę doktorską o polskich teoretykach sztuki.
10.30–12.30 Panele w grupach tematycznych
Panel I: Publikacje edukacyjne w muzeach
Muzealne działy edukacji coraz częściej wydają własne publikacje. Przybierają one różne formy: broszur towarzyszących projektom, przewodników po wystawach lub samodzielnych książek, przede wszystkim dla dzieci i młodzieży. Zawsze jednak zespół staje przed wieloma dylematami związanymi nie tylko z merytoryczną stroną publikacji, ale i z samym procesem wydawniczym. Na ten panel zapraszamy wszystkie osoby, które chciałyby podzielić się swoimi doświadczeniami wydawniczymi, a także te, które dopiero rozważają przygotowanie własnej publikacji edukacyjnej.
Panel II: Edukacja w bibliotece muzealnej
Biblioteki muzealne, podobnie jak placówki niemieszczące się w muzeach, już dawno przestały pełnić jedynie funkcję wypożyczalni książek. Szeroki wachlarz działań związanych z promocją czytelnictwa i animowania czytelniczej społeczności łączy się tutaj z działalnością muzeum. Jakie zachodzą między nimi relacje? Czym różnią się warsztaty w bibliotece muzealnej od warsztatów na wystawie i czego możemy się od siebie wzajemnie nauczyć? Podczas panelu postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania, przyglądając się różnym bibliotecznym inicjatywom.
Panel poprowadzi Anna Pyzik – starsza bibliotekarka w Bibliotece MOCAK-u i autorka warsztatów Aktywne czytanie, które z powodzeniem realizuje od 2019 roku.
Panel III: Słowo i tekst w edukacji muzealnej
Utwory literackie są z powodzeniem wykorzystywane w muzeum podczas lekcji, warsztatów i innych działań edukacyjnych. Mogą stanowić kontekst eksponatu lub jego kontrapunkt, są punktem wyjścia do dyskusji, przykładem interpretacji tematu lub puentą. Dodatkowo, przez wpisanie ich w program działań edukacyjnych w muzeum, realizujemy ważny punkt szkolnej podstawy programowej, ucząc czytania tekstów kultury i poruszania się między dyscyplinami. Podczas panelu przyjrzymy się inicjatywom, które w różny sposób włączają tekst do działań edukacyjnych w muzeum.
Współorganizatorzy: Muzeum Warszawy, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Forum Edukatorów Muzealnych