Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

Praktyka

Konfrontacja z nieprzewidywalnością, nietrwałością i zmiennością wytworów współczesnych artystów powoduje, że konserwator w dzisiejszych czasach nie tylko naprawia, renowuje, restauruje, klei albo uzupełnia braki. Często współtworzy on z artystą, towarzysząc mu od samego początku powstawania dzieła, lub korzystając z jego wskazówek, rekonstruuje, reinstaluje, rearanżuje prace wieloelementowe, odtwarza na podstawie dokumentacji te już nieistniejące bądź podejmuje innego rodzaju działania, które czasami wydają się nie mieć nic wspólnego z powszechnym wyobrażeniem na temat konserwacji sztuki. W tym dziale zamieszczamy przykłady zabiegów konserwatorskich w bardzo szerokim znaczeniu tego słowa. Obrazujemy je krótkimi filmami, aby łatwiej można było sobie wyobrazić, na czym polega specyfika takiej pracy, i aby przekonać, że wbrew pozorom konserwator w muzeum sztuki współczesnej jest potrzebny.

Aktualności

Czysty przypadek

Oto przykład działania konserwatora, które nie polega na naprawianiu oryginału. Wykracza poza tradycyjne wyobrażenie o tego rodzaju pracy. W tym przypadku chodziło o wykonanie repliki obiektu autorstwa Wolfa Kahlena.

więcej ›

Strzyżone, sklejane, wyginane, nawlekane, rozcinane...

Konserwacja dzieła Władysława Hasiora Przyjaciel Duni (1973, asamblaż, kolekcja prywatna).

więcej ›

„Wyrywanie kupy szponom nicości”

Konserwacja jednego z elementów instalacji autorstwa Oskara Dawickiego Aleja gwiazd (2007).

więcej ›

Dublaż kolaży

Konserwacja techniczna trzech kolaży autorstwa Milana Knížáka.

więcej ›

Pranie, wieszanie, suszenie, prasowanie i pastowanie

Przygotowanie elementów instalacji autorstwa Marka Chlandy Pogrzeb sardynki oraz ich rekonstrukcja.

więcej ›

Spotkanie z Jerzym Beresiem w pracowni artysty

Spotkanie w pracowni Jerzego Beresia w związku z przekazaniem zakupionych do Kolekcji MOCAK-u dzieł: Kolaska (1968) oraz Szmata (1971).

więcej ›

Klejenie kubka z gliny i grafitu

Konserwacja techniczna i estetyczna jednego z elementów instalacji malarskiej autorstwa Matthiasa Jackischa No Mad Pot Stops to Be Nomad (1995).

więcej ›

Rekonstrukcja cienia

Rekonstrukcja instalacji autorstwa Jerzego Kałuckiego Poza pierwszym (1996) wraz z częściową konserwacją zachowanego elementu pierwotnego. 

więcej ›

Konserwacja przez dewastację

Reinstalacja i przygotowanie zastępczego podłoża dla instalacji malarskiej autorstwa Edwarda Dwurnika Krakusypokażtacomata (2005).

więcej ›

Ładny rygips

Wzmocnienie i stabilizacja jedynego zachowanego elementu przestrzennej instalacji malarskiej autorstwa Zbigniewa Sałaja bez tytułu (1992) stworzonej w przestrzeni Galerii Potocka.

więcej ›