Wspólnota doświadczenia. Program wydarzeń

Wróć

Opublikowano: 06.10.2025

MOCAK zaprasza do udziału w projekcie Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce, skierowanym do środowiska edukatorek i edukatorów sztuki.

Edukacja, która ma miejsce w muzeach i galeriach, stanowi nie tylko uzupełnienie systemu nauczania, ale także przyczynia się do większego otwarcia społeczeństwa na sztukę współczesną, dzięki czemu każdy bez względu na wiek czy status społeczny może wziąć udział w rozmowie na jej temat. Edukacja o sztuce nieobarczona rygorem oceniania jest domeną wyobraźni, swobodnej rozmowy, krytycznego myślenia, realizacji społecznej misji oraz uwalnia twórczy potencjał zarówno osób prowadzących, jak i uczestników działań.

Wspólnota doświadczenia to projekt odpowiadający na potrzebę integracji środowiska wokół wspólnej refleksji nad rolą edukacji o sztuce, a także jest próbą zmierzenia się z wyzwaniami, które stawia przed nią współczesność.

Idea i realizacja projektu: Natalia Brajner, Katarzyna Homoncik, Magdalena Mazik, Justyna Mędrala, Anna Pyzik.

Informacje o projekcie można uzyskać w Dziale Wiedzy o Sztuce pod numerem telefonu +48 12 2634035 (od wtorku do piątku, w godz. 9–16) lub mailowo – projekt@mocak.pl.

 

Harmonogram

  • Konsultacje w ramach projektu Wspólnota doświadczenia

24.9–20.11.2025

W ramach projektu Wspólnota doświadczenia ruszyła druga tura eksperckich konsultacji dla osób zajmujących się edukacją o sztuce. Oferujemy możliwość odbycia indywidualnych lub grupowych konsultacji eksperckich, które skupiają się na kluczowych zagadnieniach związanych z edukacją artystyczną, dostępnością oraz zaangażowaniem publiczności w kulturę. Wsparcie obejmuje szeroki zakres tematów, takich jak pedagogika, metodyka warsztatów twórczych i arteterapii oraz komunikacja z różnymi grupami odbiorców.

W 2025 roku specjalistkami i specjalistami, którzy prowadzą konsultacje, są Justyna Dubanik, Magdalena Urbańska oraz Beata Kwiecińska i Maciek Dąbrowski.

Terminy konsultacji i szczegółowe informacje dostępne są tutaj >>.

 

  • Od zbiorów do wspólnot. Projektowanie doświadczeń na bazie zbiorów instytucji

10.10.2025, godz. 9–17

Współczesne instytucje kultury gromadzą ogromne zasoby danych – od informacji o kolekcjach, przez dane o frekwencji, po opinie i reakcje uczestników. Te różnorodne strumienie informacji mogą stać się podstawą projektowania istotnych dla odbiorcy, angażujących doświadczeń kulturalnych. Mechanizmy wykorzystania danych instytucjonalnych mogą być czymś więcej niż tylko narzędziem poprawy frekwencji. Odpowiednio zaprojektowane narzędzia sprawią, że dane staną się fundamentem budowania więzi między ludźmi a sztuką, między uczestnikami kultury a instytucją, wreszcie – między samymi odbiorcami. Również zasoby zgromadzone przez edukatorów i edukatorki mogą stać się podstawą budowy narzędzi przydatnych w projektowaniu doświadczeń odbiorców kultury. Aby oderwać się od bieżącego kontekstu pracy instytucji, chcemy przyjąć perspektywę niedalekiej przyszłości i przy pomocy narzędzi projektowania spekulatywnego zaangażować uczestników w mapowanie potrzeb odbiorców i projektowanie rozwiązań przydatnych w edukacji o sztuce.

Bilety i szczegółowe informacje dostępne są tutaj >>.

 

  • Szkolenie z emisji głosu – szkolenie grupowe (do 10 uczestników)

7, 14, 21, 28 listopada

5, 12 grudnia

godz. 9–10.45

 

Profil uczestników:

Pracujący głosem – nauczyciele, trenerzy, lektorzy, terapeuci itp. Osoby pracujące głosem, które chcą poprawić jego jakość, wyrazistość i odporność, zyskać większą swobodę i pewność siebie w wystąpieniach oraz zyskać lepszą nosowość i czytelność głosu, świadomość, gdzie rezonuje i jak go ustawić. Cel: poprawa higieny głosu, nośności, dykcji, emisji, redukcja napięć i zmęczenia głosowego, rozwój pewności siebie i ekspresji głosem.

Bilety i szczegółowe informacje dostępne są tutaj >>.

 

  • Szkolenie Gry i grywalizacja w edukacji o sztuce

12.11, godz. 10–18; 13.11, godz. 10–14

Jakie gry i rozwiązania grywalizacyjne można wykorzystać w działalności edukacyjnej instytucji kultury, aby zwiększyć zaangażowanie audytorium i podnieść efektywność edukacji? Gdzie szukać gier i zaawansowanych ćwiczeń trenerskich? Gdzie szukać inspiracji, szczególnie tych niestandardowych? Jak projektować własne rozwiązania oparte na grach? Co i ile kosztuje w projektowaniu gier? Jak finansować gry i grywalizację w instytucjach kultury? W jaki sposób dalej rozwijać swoje kompetencje w projektowaniu gier i grywalizacji?

Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jak działają gry i grywalizacja jako narzędzia wspierające edukację, gdzie szukać inspiracji, gotowych materiałów oraz narzędzi, które ułatwiają projektowanie własnych gier i grywalizacji. Poznają podstawy organizacji i finansowania produkcji gier w instytucjach kultury oraz wykonają prototyp swojego rozwiązania edukacyjnego opartego na grach lub grywalizacji.

Bilety i szczegółowe informacje dostępne są tutaj >>.

 

 

Logo strony