Zadania dla dzieci i młodzieży w wieku 10–15 lat
Zadania dla dzieci i młodzieży w wieku 10–15 lat
Wobec zwierząt – lekcja teoretyczna
Podczas lekcji uczniowie poznają prawa zwierząt i rozmawiają o zasadach, którymi człowiek powinien się kierować w kontakcie z przyrodą. Młodzież zastanawia się, w jakie działania może się współcześnie włączyć, by chronić naturę i dbać o nią. Uczestnicy zajęć zastanawiają się nad takimi pojęciami jak altruizm, szacunek, koegzystencja. Poprzez włączenie w dyskusję mogą zaproponować własne działania zapobiegające degradacji środowiska i świata zwierząt.
Jak interpretować?
Potrzebne materiały: wybrane reprodukcje prac Piotra Lutyńskiego
Interpretacja prac artysty jest połączona z krótką formą pisemną, w której uczniowie dokonują analizy formalnej jego wybranych prac i samodzielnie je interpretują. Zajęcia uczą opisywania dzieł sztuki, a także rozwijają umiejętność samodzielnego budowania znaczeń.
1. Przykłady analizy formalnej dzieła sztuki: http://womgorz.edu.pl/files/File/Doradztwo_metodyczne/ANALIZA_SZTUKI.pdf
Podane źródło może być pomocne podczas próby analizy dzieła sztuki.
Natura i człowiek
Potrzebne materiały: reprodukcje wybranych prac Piotra Lutyńskiego, Księga dżungli Josepha Rudyarda Kiplinga, Bajki i przypowieści Ignacego Krasickiego, O psie, który jeździł koleją Romana Pisarskiego, Przypadki Robinsona Crusoe Daniela Defoe
Interpretację twórczości Piotra Lutyńskiego można połączyć z lekturą wybranych tekstów. Uczniowie zanalizują prace artysty w kontekście podejmowania przez twórców i pisarzy tematów dotyczących przyrody oraz relacji między nią a człowiekiem. Zastanowią się, jak artyści mogą poprzez swoje działania zwrócić uwagę odbiorców na problemy świata natury.
Sztuka w plenerze – lekcja w terenie
Potrzebne materiały: karton, klej, farby, pędzle, dowolnie wybrane naturalne materiały (na przykład sznury, kamyki, łupinki, muszle)
W ramach zajęć plenerowych uczestnicy wykonują prace łączące materiały naturalne i medium malarskie. Uczniowie zaznajamiają się z teorią koloru i kompozycji, a także rozwijają kreatywność, zestawiając materiały plastyczne z tworzywami występującymi w przyrodzie.