OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

Zadania dla dzieci i młodzieży w wieku 10–15 lat

Zadania dla dzieci i młodzieży w wieku 10–15 lat

Wobec zwierząt – lekcja teoretyczna

Podczas lekcji uczniowie poznają prawa zwierząt i rozmawiają o zasadach, którymi człowiek powinien się kierować w kontakcie z przyrodą. Młodzież zastanawia się, w jakie działania może się współcześnie włączyć, by chronić naturę i dbać o nią. Uczestnicy zajęć zastanawiają się nad takimi pojęciami jak altruizm, szacunek, koegzystencja. Poprzez włączenie w dyskusję mogą zaproponować własne działania zapobiegające degradacji środowiska i świata zwierząt.

Jak interpretować?

Potrzebne materiały: wybrane reprodukcje prac Piotra Lutyńskiego

Interpretacja prac artysty jest połączona z krótką formą pisemną, w której uczniowie dokonują analizy formalnej jego wybranych prac i samodzielnie je interpretują. Zajęcia uczą opisywania dzieł sztuki, a także rozwijają umiejętność samodzielnego budowania znaczeń.

1. Przykłady analizy formalnej dzieła sztuki: http://womgorz.edu.pl/files/File/Doradztwo_metodyczne/ANALIZA_SZTUKI.pdf

Podane źródło może być pomocne podczas próby analizy dzieła sztuki.

Natura i człowiek

Potrzebne materiały: reprodukcje wybranych prac Piotra Lutyńskiego, Księga dżungli Josepha Rudyarda Kiplinga, Bajki i przypowieści Ignacego Krasickiego, O psie, który jeździł koleją Romana Pisarskiego, Przypadki Robinsona Crusoe Daniela Defoe

Interpretację twórczości Piotra Lutyńskiego można połączyć z lekturą wybranych tekstów. Uczniowie zanalizują prace artysty w kontekście podejmowania przez twórców i pisarzy tematów dotyczących przyrody oraz relacji między nią a człowiekiem. Zastanowią się, jak artyści mogą poprzez swoje działania zwrócić uwagę odbiorców na problemy świata natury.

Sztuka w plenerze – lekcja w terenie

Potrzebne materiały: karton, klej, farby, pędzle, dowolnie wybrane naturalne materiały (na przykład sznury, kamyki, łupinki, muszle)

W ramach zajęć plenerowych uczestnicy wykonują prace łączące materiały naturalne i medium malarskie. Uczniowie zaznajamiają się z teorią koloru i kompozycji, a także rozwijają kreatywność, zestawiając materiały plastyczne z tworzywami występującymi w przyrodzie.