Zadania dla młodzieży w wieku licealnym
Zadania dla młodzieży w wieku licealnym
Malarstwo jako komentarz społeczny – dyskusja
Podczas rozmowy uczniowie zastanawiają się, co dzieła Edwarda Dwurnika mówią o rzeczywistości wokół niego oraz w jaki sposób możemy je połączyć z tym, co wiemy o życiu codziennym w PRL-u. W kolejnej części zajęć młodzież stara się odpowiedzieć na pytanie, jakimi środkami artysta wyraża swoje poglądy poprzez sztukę.
Plastyczny komentarz
Potrzebne materiały: kartka, wycinki z gazet, nożyczki, klej, kolorowe pisaki i flamastry
Na podstawie fotografii z gazet uczniowie tworzą prace będące komentarzem do bieżących wydarzeń. Zadanie zachęca do wyrażania własnej opinii w sposób niewerbalny, uwrażliwiając jednocześnie na rzeczywistość dookoła.
Między sztuką a literaturą – lekcja teoretyczna
Potrzebne materiały: dowolnie wybrane prace Edwarda Dwurnika, utwory poetyckie Marcina Świetlickiego, fragmenty prozy Doroty Masłowskiej, teksty piosenek Kazika Staszewskiego oraz propozycje literackie uczniów
Interpretację twórczości Edwarda Dwurnika można połączyć z lekturą poezji, prozy czy tekstów piosenek, które także komentują aktualną rzeczywistość. Poprzez szukanie zależności i podobieństw uczniowie dowiadują się, jak na przestrzeni lat artyści komentowali życie społeczne i polityczne, a następnie odnoszą tę wiedzę do czasów współczesnych.