Zadania dla młodzieży w wieku licealnym
Zadania dla młodzieży w wieku licealnym
Czy sztuka zawsze musi być zaangażowana? – dyskusja
Maya Gold unika komentowania spraw społeczno-politycznych w swoich dziełach. Na przykładzie jej twórczości uczniowie zastanowią się nad słusznością takiej postawy. Następnie postarają się odnaleźć przykłady współczesnych artystów, którzy nie unikają zaangażowania i których prace są odzwierciedleniem wyznawanych poglądów.
Pejzaże – co nam mówią? – lekcja teoretyczna
Na podstawie analizy pejzaży artystki uczniowie zastanowią się, czy można dostrzec w nich treści inne niż estetyczne odtworzenie przestrzeni. Następnie postarają się odpowiedzieć na pytanie, jakie są relacje między dziełem a jego tytułem oraz czy można odczytywać dzieła sztuki bez znajomości życiorysu artysty, z pominięciem kontekstu i czasu powstania.
Malarstwo a nowe media
Twórczość Mai Gold sytuuje się w nurcie szeroko pojętego realizmu, nawiązując przy tym do obróbki komputerowej. Tematem dyskusji będzie relacja między tradycyjnymi a nowymi technikami artystycznymi. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie, gdzie są granice sztuki, czy w ogóle istnieją i co w XXI wieku możemy nazwać dziełem sztuki.
Widoki literatury
Potrzebne materiały: wybrane fragmenty mitów greckich, Chmur Arystofanesa, Kordiana Juliusza Słowackiego, poezji romantycznej i młodopolskiej, wydrukowane lub wyświetlane reprodukcje prac Mai Gold, dowolne materiały plastyczne
Uczniowie interpretują prace Mai Gold, do których dobierają teksty literackie. Następnie tworzą instalacje zawierające elementy inspirowane pracami artystki oraz dowolnie ułożone i zestawione fragmenty tekstów. Lekcja pozwala rozwijać umiejętność wyrażania myśli, tworzenia odniesień pomiędzy różnymi dziedzinami, a także uczy myślenia przestrzennego.