//14 filmów//
Josef Dabernig 14 filmów
18.10.2013 - 26.01.2014
Wystawa w sali audiowizualnej MOCAK-u była prezentacją wszystkich zrealizowanych dotychczas filmów Josefa Daberniga (trzy filmy zostały zrealizowane we współpracy z G.R.A.M., Izabellą Hollauf i Markusem Schererem). Artysta przez wiele lat zajmował się rzeźbą, designem i architekturą, jednak to film i fotografia zdominowały jego język wypowiedzi artystycznej. Projekty i filmy Daberniga cechują minimalizm i powściągliwość, jednak dzięki wrażeniu antropologicznej archeologii są one wyjątkowo atrakcyjne dla odbiorcy. Oparte na zredukowanych inscenizacjach, przesiąknięte są społecznymi i kulturowymi kontekstami. Filmy mimo swej prostoty zawierają symbole, odniesienia i komentarze. Prace lawirujące na granicy paradoksu i dowcipu ukazują umiejętność pogłębiania tematów i skłonność artysty do dokonywania przesunięć w obrębie narracji.
W MOCAK-u filmy Josefa Daberniga zostały zaprezentowane na dużym ekranie (w formie ciągłej ponadtrzygodzinnej projekcji) oraz na czterech monitorach. Dodatkowo, zgodnie z zamierzeniem artysty widz mógł sam ustalać kolejność wyświetlanych filmów.
Filmy zaprezentowane na wystawie: Wisła (1996), Timau (1998; Josef Dabernig / Markus Scherer), Jogging (2000), WARS (2001), automatic (2002; Josef Dabernig / G.R.A.M.), Parking (2003), Rosa coeli (2003), Lancia Thema (2005), Aquarena (2007; Josef Dabernig / Isabella Hollauf), Hotel Roccalba (2008), excursus on fitness (2010), Herna (2010), Hypercrisis (2011), River Plate (2013).
Josef Dabernig (ur. 1956)
Urodził się w Kötschach-Mauthen w Austrii. Mieszka i pracuje w Wiedniu. W latach 1975–1981 studiował rzeźbę na Akademie der bildenden Künste Wien. Po studiach zajmował się rzeźbą, projektami architektonicznymi oraz projektował wnętrza i ekspozycje. W roku 1996 zaczął realizować filmy, które szybko przyniosły mu uznanie na licznych festiwalach i wystawach międzynarodowych. Pierwsza monografia artysty Dabernig Josef: Film, Foto, Text, Objekt, Bau (2005), wydana w związku z wystawą w Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig, koncentrowała się na konceptualnej interakcji i różnorodności mediów, którymi posługuje się artysta.
Jego prace były prezentowane między innymi na Manifesta 3 (Lublana, 2000); Biennale w Wenecji (2001 i 2003), a także na festiwalach filmowych: 29th International Film Festival, (Rotterdam, 2000); International Short Film Festival, (Oberhausen, 2006); Locarno Film Festival, (2008) oraz International Film Festival, (Toronto, 2009). Praca Hypercrisis (2011) była nominowana do European Film Awards na Venice Film Festival w 2011 roku.
Dzieła artysty znajdują się w licznych kolekcjach, takich jak: Albertina, MUMOK (Wiedeń), Centre Pompidou (Paryż), Neue Galerie Graz, ARTEAST 2000+ Collection (Lublana).