//Good Boy//
Erwin Wurm Good Boy
18.10.2013 - 26.01.2014
Pierwsza w Polsce tak duża prezentacja prac austriackiego artysty Erwina Wurma (ur. 1954). Na wystawie były pokazywane najsłynniejsze realizacje z cyklu Jednominutowe rzeźby, a także fotografie, obiekty oraz wideo. Obok wielkoformatowych prac, takich jak rzeczywistych rozmiarów Ciężarówka, czy też odlanych w brązie ogórków, pojawiła się postać „mężczyzny, który połknął świat”. Na zdjęciach można było zobaczyć sesję, którą artysta przygotował dla znanej marki odzieżowej Palmers. Uznana za zbyt kontrowersyjną, została odrzucona przez zleceniodawcę. Oprócz tego zaprezentowane zostały wybrane prace z cyklu Instrukcje, jak być niepoprawnym politycznie. Prace wideo stanowiły poszerzenie tematów prezentowanych na wystawie.
To, co interesuje Wurma, to codzienność, potraktowana jednak przez niego w przewrotny sposób. Prace austriackiego artysty charakteryzuje absurd, zaskoczenie, poczucie humoru, efemeryczność, a także próba wytrącenia widza z utartych ścieżek myślenia.
Część wystawy poświęcona Jednominutowym rzeźbom miała charakter interaktywny. Na podstawie przygotowanych przez artystę instrukcji oraz dołączonych do nich przedmiotów codziennego użytku zwiedzający na chwilę stali się performatywną rzeźbą – jednym z dzieł sztuki prezentowanych na wystawie.
Erwin Wurm (ur. 1954) – mieszka i pracuje w Limbergu (Austria). Studiował historię sztuki, germanistykę oraz literaturoznawstwo na Uniwersytecie w Grazu (1974–1977), sztuki plastyczne w Mozarteum w Salzburgu (1977–1979) oraz design (Gestaltungslehre) na Uniwersytecie Sztuki Stosowanej i Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (1979–1982). W 2013 roku został wyróżniony nagrodą Grand Austrian State Prize jako jeden z najważniejszych współczesnych artystów austriackich.
Wszystkie swoje prace artysta określa jako rzeźby – bez względu na to, czy są to fotografie, obiekty, rysunki, czy wideo. Powstają one często jako wariacje polegające na zmianach dokonywanych w obrębie masy i objętości rzeczy. Do jego najbardziej znanych prac należą między innymi realizacje z cyklu Jednominutowe rzeźby, Otyły dom i Otyły samochód.
Cechą charakterystyczną twórczości Wurma jest humor podszyty ironią, który artysta określa mianem krytycznego cynizmu. Polega on na obserwacji człowieka w jego wielowymiarowości z naciskiem na jego cielesność. Realizacje Austriaka posiadają często antropomorficzne cechy, są zniekształconymi obrazami wyjętymi z codzienności, powiększonymi do ludzkich rozmiarów. Za pomocą prostych środków Wurm w bezpośredni sposób opowiada o otaczającej nas rzeczywistości, co zbliża dosadność jego realizacji do stylistyki wykorzystywanej w komiksach.